مشاهده نمونه پروژه های تحلیل زنجیره ارزش+عارضه یابی زنجیره تأمین
زنجیره ارزش مجموعه ای از عملیاتها در یک صنعت است که بصورت زنجیر گونه انجام میشود تا به خلق ارزش منجر شود، به اعتقاد مایکل پورتر، زنجیره ارزش، ابزاری توانمند در بازشناسی فرآیندها، فعالیت ها و عملیات گوناگون سازمانها از طریق بررسی عواملی همچون طراحی و تولید، بازاریابی، تحویل، خدمات پس از فروش و غیره بوده و ابزاری مناسب در ارائه تحلیلی راهبردی بشمار میرود.
در تفکر مبتنی بر ارزش، خلق ارزش محقق می شود بنابراین شناخت زنجیره ارزش ضروری است. ایده زنجیره ارزش مبتنی به رویکرد فرآیندی به سازمان است که در آن شرکتهای تولیدی (یا خدماتی) بمانند یک فرآیند، شامل ورودی، پردازش و خروجی ، نگریسته میشوند. ورودی، پردازش و خروجی شامل مصرف منابعی نظیر پول، نیروی کار، مواد، تجهیزات، ساختمان، زمین، مدیریت و از این قبیل میباشند. بسیاری از شرکتها در خلال تبدیل ورودی های فوق به خروجیها، درگیر تعداد زیادی از فعالیتهای پردازش میشوند. بنابراین دقت در انجام درست و مناسب هر یک از فعالیتها در طول این فرآیند میتواند ارزش آفرین باشد. زنجیره ارزش شامل عوامل حاشیه سود می باشد. این بدین معناست که یک شرکت به میزانی که بتواند بین فعالیتهای خود ارتباط برقرار نماید، خواهد توانست به حاشیه سود دست یابد به عبارت دیگر شرکت زمانی میتواند به عرضه یک محصول یا خدمت بپردازد که مشتری مایل به پرداخت مبلغی بیشتر از جمع کل هزینه های تمامی فعالیتهای انجام شده در زنجیره ارزش برای خرید آن محصول باشد. در سیستم کلی ارزش، تنها یک خلق ارزش حاشیه های سود در دسترس وجود دارد. این میزان حاصل تفاوت بین قیمت نهایی پرداختی مشتری و جمع تمامی هزینه هایی است که در حین تولید و تحویل محصول/خدمت رخ می دهد .نحوه توزیع این حاشیه سود بین عرضه کنندگان، توزیع کنندگان، مشتریان و دیگر مولفه های سیستم ارزش به ساختار سیستم ارزش بستگی دارد.
هر یک از اعضای سیستم از جایگاه خود در بازار و قدرت مذاکره خود برای دستیابی به درصد بالاتری از حاشیه سود بهره خواهند برد. با این وجود، اعضای یک سیستم ارزش میتوانند برای بهبود کارایی خود و کاهش هزینه های خود به منظور دستیابی به حاشیه سود کلی بالاتر با یکدیگر همکاری کنند. برای تهیه و تنظیم گزارشهای عارضه یابی و تحلیل زنجیرۀ ارزش برای صنایع، با 09354300400 تماس بگیرید.