طرح توجیهی مشارکت در سرمایه گذاری برای احداث رستوران
نمونه طرح توجیهی فنی و اقتصادی کامل برای تخمین هزینه های راه اندازی رستوران و قیمت خرید تجهیزات آشپزخانه، کافی شاپ، فست فود، آمادۀ دریافت میباشد. تاسیس رستوران شاید آرزوی بسیاری باشد، اما هزینهای که این آرزو در بر دارد، چندان کم نیست. از سرمایه اولیه گرفته تا پرداخت دستمزد، هزینه بسیار زیادی دارد. تخمین هزینه های مورد نیاز، یکی از نخستین گام ها برای شروع یک کار تجاری است. به جز زمانی که خودتان ثروتی داشته باشید، باید طرحی توجیهی از کاری که می خواهید شروع کنید، آماده کنید و با آن بانک یا سرمایه گذاری، را متقاعد کنید تا برایتان سرمایه گذاری کند. رستوران مکانی است خاص برای افرادی خاص با پذیرایی خاص برای تشریفات و پذیرایی از میهمانان که دوست دارند در بیرون منزل از خود و همراهان پذیرایی شوند. در واقع رستوران نوعی بنگاه(مؤسسه) است که در آن خوراک و نوشیدنی ارایه و در همانجا صرف میشود. مطلوبیت خوراک ارایه شده، چیدمان مناسب و پاکی و تمیزی و... میتواند در کیفیت رستوران و شهرت آن نقش به سزایی داشته باشد. گاه ممکن است که غذاخوریها، بخشی از یک واحد بازرگانی و جهانگردی بزرگتر باشند، مانند فروشگاهها و مهمانخانهها.
رستوران از نظر سرویس دهی و پذیرایی از جایگاههای ویژه ای در سیستم مهمانداری و پذیرایی برخوردار است در رستوران یک سری آیتم و عواملی هستند که به مشتریان خدمات میدهند.
یک رستوران باید بهترین مدیریت، دکوراسیون، کیفیت، کمیت، تبلیغات، منو، سرویس دهی را داشته باشد تا بشود رستوران خوب.
ساختمان رستوران:
رستوران معمولاً در محلهایی تاسیس میشود که قبلاً در رابطه با سرمایه گذاری و تاسیس آن تحقیقات کامل شده باشد و تمام جوانب آن درنظر گرفته شده مثل، سردخانه، انبارها، تهویه، لاکر، شوت زباله، آشپزخانه همکف و همجوار با رستوران و نه اینکه 60 تا پله یا بالابرو هزاران سرویس دهی غیر استاندارد.
درهای ورود و خروج به آشپزخانه رستوران نیز از اصول فنی و مهندسی خاصی برخوردارباشد، ضد حریق باشد، روان و بی صدا باشد، به هر دو طرف باز شود، قبل از ورود به آشپزخانه از خط قرمزهای a-b-c برخوردار باشد، تابلو راهنما داشته باشد، در بالای سر در دوربین مونیتورینگ وصل شده باشد، و هزاران مورد دیگر
لوازم رستوران:
لوازم رستوران قبل از بازگشایی رستوران آمارگیری و کد بندی شده و در قسمتهای مشخص شده توسط مدیر سالن و رستوران قرار گرفته باشد.
صدها اشیا در رستوران جهت پذیرایی ایده آل برای میهمانان گنجانده میشود و بایستی از طرف کادر رستوران حفظ و نگهداری شود سرویسهای زیادی هم در انبارها جهت میهمانیها دپو میشود یا در بعضی مواقع ظروف اجاره میکنند این اقلام شامل: میزها، صندلیها، ظروف سرویس، گلدان ها، رومیزیها و دستمالها، پلیسهها، ترولیها، استیشنها، و صدها اقلام دیگر نسبت به منو و سرویس دهی تدارک میبینند.
مشخصات کلی میزهای رستوران:
معمولاً در رستورانها میزها باید بدون لبه باشد. میزها در شکلهای مختلفی، مثل مربع، بیضی و دایرهای وجود دارد میزهای جشنها معمولاً از همدیگر جدا میشوند و به هم متصل میشوند که برای حمل آسانتر باشد یا بتوان تغییر شکل و سایز داد معمولاً میزها 2 نفره، 4 نفره، 6 نفره هستند و در مواقعی هم طبق خواسته میهمانان چیدمان شده و ویرایش میشود و صدها آیتم دیگر درانتخاب و خرید میزرستوران بایستی در نظر گرفته شود.
چیدن میزها:
میزها باید طوری در رستوران قرار گیرند که برای رفت و آمد، ویترها(گارسن ها) تردد ویلچر، ترولی، و غیره راحت باشند فاصله میزها از یکدیگر کاملاً بایستی استاندارد باشد و عبور و مرور پرسنل و مشتری به راحتی انجام پذیرد در رستورانهای فرانسوی و سرویس وی آی پی vip تفاوت دارد و استانداردهای خودش را میطلبد.
انواع میزها:
میزهای کمکی یا استیشنهای ویترها برای پذیرایی اصولی از میهمانان: این میزها در موقع سرو غذا در کنار میز مهمان قرار داده میشوند و به صورت نیم دایره بوده و اندازه آن 40*85 میباشد و بعضی مواقع هم از باسبوی با سینی بزرگ استفاده میکنند. برای این از میز کمکی استفاده میکنند که ویتر بتواند دستان خود را آزاد کند و مانور بیشتری درسیستم پذیرایی انجام دهد.
میزهای چرخدار(trolly) ترولی: این ترولیها معمولاً دو طبقه میباشند با چرخهای بی صدا، ترمزدار و چرخهای روان و متحرک که به راحتی در سالن تردد نموده و معمولاً هم عرض آن بیشتراز 60 سانتیمتر نمیباشد. در طبقه زیرین آن نوشیدنیها و لیوانها قرار دارند و در طبقه بالایی آن انواع دسرها و در لابی هتلها هم به عنوان کیک بار سیار در سر میزها میبرند(و ترولیهای اصولی برای سرویسهای کیک حتما بایستی سردکن یا کلد پلیت باشد. گذاشته میشوند و بیشتر برای نمایش دادن کیکها، دسرها و نوشیدنیها استفاده میشود.
از ترولی برای چند منظور استفاده میکنند:
الف: برای حمل و جابجایی ظرفهای کثیف و خالی از داخل رستوران به قسمت ظرفشویی.
ب: حمل ظرفهای تمیز از داخل آشپزخانه به داخل رستوران قسمت استیشنها.
ج: برای سرو انواع غذا، انواع دسرها و نوشیدنیها و غیره
میز سرویس یا کمد استیشن معمولاً در چندین طرف رستوران گنجانده میشود و تمام سرویسهای پذیرایی را در خود جای میدهد.
وسایل یدکی پذیرایی از قبیل منوها، فولدرها، پیش دستیها، شماره میز اضافه، رزرواسیون، لیوانها، نمکدانها، قاشقها، چنگالها کاردها، دستمال، سفره ها، خلال دندانها و غیره وجود دارد تا در صورت لزوم در دسترس هدباسبوی و ویترها باشد
باسبویها(کمک میزبانها) میزهای سرویس را آماده میکنند و ظروف سرویس را روی آن میچینند بعضی از میزها به صورت کمد میباشند و دارای کشوهای مختلفی است که در هر کدام از کشوها کاردها، قاشقها و چنگالها و وسایل دیگر قرار میگیرد.
میز کمکی بدون سرویس در گوشههای رستوران تعبیه میشود.
میزی است که به برق وصل میشود و شارژ میگردد روی این میز، غذا داغ یا تستر نان، ماکروفر، آون، وصل میشود این میز، تمام وسایل پذیرایی را با خود دارد که مسئولیت پخت آن با مدیر سالن یا هدویتر است و بنا به درخواست مهمان از آن استفاده میشود و برای غذاهایی که بو و دود نداشته باشد.
پلیسه و رومیزی با یستی با دکوراسیون و رنگ آمیزی رستوران مطابقت کند.
ظروف سرویس رستوران:
ظروف رستوران باید ساده و بدون نقش و نگار باشد روی کلیه ظروف سرویس باید لگو و آرم هتل یا رستوران حک شود و باید طوری ظرف جلوی مهمان گذاشته شود که آرم هتل جلوی دید او قرار گیرد.
ظروف بن ماری اختراع خانم بن ماری میباشد، ظرفی است که از جنس نقره میباشد و در چلوکبابیهای قدیم و پذیراییهای مجلسی ایران هم استفاده میشد، دارای دری است که برای گرم نگه داشتن غذاها به کار میرود. این ظرف به صورت استوانه ای مخروطی و مربع شکل وجود دارد و گاهی روی ظرف chef&dish شف اندیش قرار میدهند.
chef & dish شف اندیش چیست؟
این ظرف را که ملاحظه میکنید دارای محفظه ای است که درون آب قرار دارد. زیرا این محفظه یک چراغ الکلی روشن است که آب درون محفظه را گرم نگه میدارد و با استفاده از این آب، غذاهایی را احتیاج به گرم ماندن دارند را گرم نگه میدارند. در چند مورد از این ظرف استفاده میشود و معمولاً هم پذیرایی به صورت بوفه یا تالاری استفاده میشود.
برای گرم نگه داشتن سوپ، برنج، خورشت، کباب و برای بردن غذا از روم سرویس به اتاق میهمان است.
دستمال سفره napkin:
جنس دستمالها از کتان، و لطیف میباشد و معمولاً اندازه آن 50*50 سانتی متر یا 55*55 سانتی متر است و به رنگهای شاد وجود دارد و به تعداد میهمانان روی میز قرار میدهند. مهمان دستمال سفره را یا به گردن آویزان میکند زمان خوردن سوپ و یا به عنوان پیش بند استفاده میکنند از دستمالها جای دکمه هم پیش بینی شده و آرم هتل یا رستوران هم چاپ شده است.
دستمال سفره را به شکلهای مختلف در داخل لیوان یا بشقاب قرارمی دهند البته بهداشت دستمالها را در داخل لیوان رد میکند و دستمالها را نباید زیادی دست مالی کرد از نظر بهداشت درست نمیباشد.
دستمال سرویس:
این دستمال مخصوص میزبانها یا گارسونها هاست و اندازه آن 50*50 سانتی متر و یا 60*60 سانتی متر میباشد که گارسون آن را روی ساعد دست چپ خود میاندازد و به رنگ سفید مورد استفاده قرار میگیرد موارد استفاده ازدستمال سرویس عبارت است از برای پاک کردن غذاهای ریخته شده کنار ظرف و درو بشقاب گارسون آن را کف دست خود قرار میدهد که هنگام سرو غذا دستش نسوز معمولاً هم در رستورانهای فرانسوی یا سرویس vip کاربرد دارد.
شماره روی میزها:
روی هر میز یک شماره قرار دارد که برای جلوگیری از هر اشتباهی چه از نظر بردن غذا توسط گارسون و چه نوشتن صورتحساب برای هر میزاز طرف گارسنها به کار میرود. همچنین برای رزو کردن میزها نیز استفاده میشود و برای راحت حساب کردن صورتحساب یک مهمان به کار میرود. هر غذایی که از آشپزخانه سفارش میگیرند باید برای آن یک بن صادر شود البته الان از پاکت پیسی استفاده میکنند و یک بن در صندوق و یکی در آشپزخانه چاپ میشود و در حافظه پاکت پیسی گارسن هم موجود است در سرور مدیریت یا it هم ثبت میشود. در آخر هم مسئول کاست و کنترل فیشهای فروخته شده را کنترل کرده و به اطلاع مدیریت میرساند.
کاپیتان اردر:
کاپیتان اردر معمولاً در رستورانهای خارج از کشور و بعضی از هتلهای خوب ایران دستور غذا را از مهمان میگیرد. کاپیتان اردر به تعداد مهمانان منو آورده و منو را اول با الویت منوها را پخش کرده و معمولاهم چند نوع منو بایستی طراحی شود، با قیمت برای میزبا ن یا صاحب میهمانی، بی قیمت برای بقیه میهمانان و منو کارتنی برای بچهها و راه درست این است که قبل از پخش منو شربت وول کام درینک weel come drink سرو شود پس از 3 دقیقه باز گارسن یا کاپیتان اردر برگردد و دستور غذا رابگیرد
کاپیتان اردر دستور غذا را روی پاکت پیسی میگیرد و میرود
کاپیتان اردر زیر نظر مدیریت رستوران انجام وظیفه میکند و به زبان خارجی مسلط میباشد
وظایف کاپیتان اردر در رستوران چیست ؟
منوها را پخش میکند
دستور غذا را میگیرد و روی پاکت پیسی ثبت میکند
سرکشی به میز مهمان کرده و کنترل سرویس دهی مینماید
بر کار گارسنها نظارت میکند
مهماندار:
مهماندار فردی شیک پوش و تمیز است که ممکن است آقا یا خانم باشد اصولاً خانم است و در ابتدای در ورودی رستوران قرار میگیرد و جلوی میز او یک میز یا پیشخوان است که منوی غذاها بر روی آن قرار دارد.
وظیفه مهماندار تحویل گرفتن مهمان است هر میهمانی که وارد رستوران میشود، مهماندار به استقبال او رفته و به مهمان خوش آمد میگوید و نسبت به گنجایش رستوران میهمانها را تقسیم میکند.
مهماندار در ابتدا از مهمانی که وارد میشود، میپرسد که رزرو دارید یا نه، مسئول رزرواسیون میزهای رستوران نیز مهماندار است.
مهماندار باید به یک زبان خارجی مسلط بوده و به فن آداب و معاشرت با مردم آگاهی کامل داشته باشد.
مهماندار زیر نظر مدیریت رستوران انجام وظیفه میکند.
وظایف مهماندار:
با توجه به نوع روحیه یک مهمان، میز او را مشخص میکند.
به استقبال مهمان رفته و صندلی میهمانان مسن و خردسال را بیرون میکشد و در نشستن کمک میکند.
نوع میزها را برای هر مهمان تشخیص میدهد.
باید حتما به یک زبان خارجی مسلط باشد.
مدیر غذا و نوشابه، طراح و برنامه ریز و تعیین کننده نوع غذا، نوع منوها، مقدار مصرف، قیمت تمام شده درخواست کننده نیازها و کنترل کننده کمیت و کیفیت و تصمیم گیرنده برای تأمین مواد خام است. این شخص مسئول کلیه امور اجرایی و پذیرایی در هتلها ست و زیر نظر مدیر عامل هتل انجام وظیفه میکند و از پست خیلی حساسی برخوردار میباشد که احتیاج به دانش و تجربه زیادی میباشد.
مسئول غذا نوشابه بایستی از خرید، فروش، انبارداری، پخت و پز، ذائقه میهمانان و هزاران آیتم دیگری نیز هست آگاهی کامل داشته باشد و تنوع ایجاد نماید و این کار فقط ازعهده یک مدیر غذا نوشابه خوب بر میآید.
نیروهای مخصوص به خودش را انتخا ب میکند و به این افراد آموزش میدهد و خیلی هم حیاتی است.
کارشناس مواد غذایی است و دارای فن مدیریت و کاراکتر یک رئیس در قا لب مواد غذایی و نوشیدنی است.
باید به زبانهای خارجی حداقل یک زبان آشنا یی کامل داشته باشد و باید دارای تحصیلات آکادمیک بوده و به علم روز آشنایی داشته باشد.
دارای لباس و یونیفرم مخصوصی است که با لباس دیگر فرق دارد.
آشنا با اقتصاد منطقه و دنیا، کیفیت، کمیت، قیمت مطالعه، تحقیق، شرکت در نمایشگاههای غذایی و تغذیه، استفاده از اینترنت، و هزاران مورد دیگر
برنامه ریز در مورد انتخاب ذائقه عمومی، ملل، فردی و پرسنل
آشنا با سیستم کارگری و کارگرداری
آشنا با مسائل بهداشت محیط، فردی، مواد غذایی
آشنا به امور حسابداری و قیمت گذاری و آنالیز، اوزان و غیره
آشنا با اصول مهمانداری و پذیرایی
آشنا با قوانین کشور و منطقه ای که در آن فعالیت میکند.
خوش برخورد، خوش سلیقه، و خوش رفتار باشد.
برای تهیه و تنظیم و استعلام قیمت خرید طرحهای توجیهی تأسیس رستوران، با 09354300400 تماس بگیرید.